Breedband Delft is goed georganiseerd en betrouwbaar

De gemeente Delft heeft veel baat bij een goed werkend internet. Zonder een goede verbinding komen de gemeentelijke taken in het gedrang. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld geen paspoort verstrekken of de boa’s naar de juiste plek sturen. Dagelijks werken ruim 1.400 ambtenaren direct en indirect aan diensten voor de burgers en bedrijven en steeds meer gaat via digitale middelen. Breedbandige verbindingen zijn daarvoor van belang. Chris Timmer, IT-manager bij de gemeente Delft en bestuurslid van het lokale netwerk van Breedband Delft, vertelt over de ervaringen met Breedband Delft.

Kun je jezelf voorstellen?

“Mijn naam is Chris Timmer en ik ben nu zo’n twee en een half jaar IT-manager bij de gemeente Delft. Ik heb een technische achtergrond (studie elektrotechniek) aangevuld met bedrijfskunde. Ik ben werkzaam geweest bij een detacheringsbureau, een adviesbureau en als zelfstandig interim manager. Zo heb ik een groot aantal bedrijven en overheidsorganisaties van binnenuit gezien; Shell, KPN, Rabobank, Belastingdienst, diverse ministeries en diverse gemeentes. Mijn werkzaamheden bevinden zich op het grensvlak tussen techniek, processen en organisatie; want waar deze drie aspecten samen komen is het interessant, het één kan niet zonder het ander. Mijn voorlaatste opdracht was als IT-manager bij de gemeente Den Haag en vanuit hier werd mij een baan aangeboden bij de gemeente Delft. Die nam ik graag aan want ik zag een veranderopgave liggen. Ik wil dat graag meemaken en ermee aan de slag gaan.”

Korte omschrijving van de gemeente Delft

“Het is een leuke club met mensen. Met 1.400 ambtenaren is het klein genoeg om snel wendbaar te zijn met korte lijnen naar een gemeentesecretaris en groot genoeg om een serieuze IT-club te hebben. Ik heb ook bewust gekozen voor de gemeente Delft en niet voor bijvoorbeeld de Rijksoverheid. Bij de gemeente gebeurt het! Daar zit de uitvoering met een grote diversiteit aan taken.”

Waar zijn jullie het meeste trots op?

“Als ik naar de toekomst kijk gaan we een hele berg aan ontwikkelingen aanpakken die nog op ons af gaat komen. Technische ontwikkelingen gaan altijd door en dat gaat heel snel. Daarbij worden we steeds afhankelijker van die techniek voor de informatievoorziening. Als ik terugkijk zie ik dat we behoorlijke stappen hebben gezet op het gebied van vernieuwing van techniek, introductie van nieuwe applicaties, procesverbeteringen, etc. In de coronatijd hebben we razendsnel Microsoft Teams uitgerold om elkaar digitaal te bereiken. Ook hebben we bijvoorbeeld de digitalisering van de Tozo-regeling ongelooflijk snel voor elkaar gekregen. Daar zijn we trots op.”

Hoe is Breedband Delft ontstaan?

“Omdat de gemeente diverse taken heeft, maakt dat de IT ook een stuk spannender. De afdeling IT is verantwoordelijk voor de technische infrastructuur; wij zorgen voor de werkplekken, servers, de netwerken en datacenters. We zorgen dat deze technische onderlaag blijft werken, up-to-date blijft, veilig is en vernieuwd wordt. Oorspronkelijk had de gemeente Delft, net als andere organisaties in de regio zoals TNO en het Reinier de Graaf Gasthuis, een eigen netwerk infrastructuur. Uiteindelijk hebben we de handen in een geslagen en is Breedband Delft opgericht en delen we onze glasvezelverbindingen. Hierdoor kunnen we gebruik maken van elkaars onbenutte bandbreedte en gezamenlijk innoveren. Dit is efficiënt en zorgt voor minder graafwerk in de stad.”

Waar waren jullie naar op zoek? Wat hebben ze precies gedaan?

“We wilden een betrouwbaar netwerk. Het belang voor een gemeente is heel groot. Als het licht het niet doet heb je daglicht, maar als netwerkverbindingen uitvallen, komt de informatievoorziening in het geding. De boa’s op straat hebben geen informatie waar ze naartoe moeten, er kan geen paspoort verstrekt worden, etc. De primaire functies van een gemeente vallen dan weg. Met Breedband Delft hebben we een bewezen betrouwbare partner.”

Wat vind je van de samenwerking en de service?

“De samenwerking is prima. We hebben gelijke belangen. We innoveren en gaan actiever op zoek naar nieuwe partijen om aan te sluiten. We zijn met een website aan de slag gegaan en gaan meer naar buiten communiceren. Het is prettig als andere organisaties er ook van mee kunnen profiteren. Dat hebben we met samenwerking bereikt en dat is hartstikke goed.”

Waarin blinkt Breedband Delft volgens jou uit?

“Het heeft een hoge beschikbaarheid, het is breedbandig en het ontzorgt. Een voordeel van Breedband Delft is dat het geen winstoogmerk heeft. We hebben het goed georganiseerd en zijn kwalitatief goed. Er zijn wel eens storingen, er kan bijvoorbeeld een graafmachine een kabel kapotmaken. Gelukkig zijn er hele goede contracten met externe partijen zodat het dezelfde nacht nog is gerepareerd. Een netwerk is een superbelangrijk component en dat geef je liever alleen uit handen aan een betrouwbare partij.”

Zou je het andere bedrijven aanbevelen?  Zo ja waarom en voor wat?

“Ik zou bedrijven in de regio Delft zeker aanraden het te overwegen. Maak een vergelijking tussen commerciële aanbieders en Breedband Delft. Dan kom je al snel tot de conclusie dat Breedband Delft én kwalitatief goed is én relatief goedkoop is. We hebben de afgelopen 15 jaar een betrouwbaar, goed en snel netwerk opgezet. En nu willen we daarmee naar buiten te treden.”

Meer weten?

Wilt u meer informatie over het zakelijke glasvezelnetwerk van Breedband Delft? Neem dan contact op. Dat kan via telefoon 015 – 206 15 76 of e-mail info@breedbanddelft.nl.